Ziua Mondială a Educației – permanențe valorice ale educației și reconfigurări necesare în actualitate – Camelia Gavrilă | Primar Iași
Raport de activitate pentru mandatul parlamentar 2016-2020
2 noiembrie 2020

Ziua Mondială a Educației – permanențe valorice ale educației și reconfigurări necesare în actualitate

 „O minte educată îți permite să susții un gând fără a-l accepta.”

                                                                                                                          Aristotel

Evoluția în timp a societăților umane diverse a dovedit că educația reprezintă un aspect fundamental al oricărei comunități, iar calitatea sa trebuie să fie o preocupare continuă, o prioritate la nivel de decizie și elaborare de politici publice. Ziua de 5 octombrie are semnificații și valențe simbolice deosebite, țările de pretutindeni sărbătorind Ziua Mondială a Educației – un prilej de omagiere a tuturor dascălilor, dar și un moment de retrospectivă lucidă asupra evoluțiilor din domeniu, de analiză realistă, care să reflecte aspectele pozitive, urgențele și carențele sistemului actual de învățământ.

Actul educațional constituie un proces complex și plurivalent, iar dascălul reprezintă protagonistul esențial care, prin dăruire, competență, putere de muncă, inspirație și dedicare conduce „discipolul” spre universul cunoașterii. Să nu uităm că a preda bine presupune nu doar temei științific, ci și vocație, pasiune, ardere lăuntrică și apoi puterea de a dărui celor tineri ceva din pasiunea și înțelepciunea profesorului-mentor, de aceea, în această zi, mai mult decât oricând, dascălii din lumea întreagă trebuie să primească recunoaștere și mulțumiri pentru munca depusă.

Paradigma educațională întreagă a fost afectată profund în ultimul an, pandemia de Covid-19 transfigurând sistemul educațional și determinând, implicit, accentuarea inechităților sociale existente în întreaga lume. Ziua Mondială a Educației readuce în prim plan necesitatea unui sistem educațional eficient, cu o finanțare adecvată și care să răspundă nevoilor firești ale societății, mai ales în dificilul context epidemiologic. Raportându-ne la situația actuală pe plan național, putem afirma că educația a fost unul dintre cele mai afectate domenii, iar finanțarea redusă, scenariile interminabile și deciziile neinspirate au avut repercusiuni vizibile în ceea ce privește calitatea și continuitatea valorică a demersului educațional. De asemenea, schimbările economice, tumultul campaniilor electorale locale și parlamentare au plasat educația în plan secund, iar imaginea anului școlar și a celui universitar în curs este dezamăgitoare: un an fără investiții necesare, fără un program de susținere a elevilor și studenților din grupurile vulnerabile, a elevilor care locuiesc în zonele rurale cu infrastructură deficitară, fără un program de sprijin a studenților din familii cu venituri reduse, a copiilor cu dizabilități, a tinerilor care nu frecventează instituțiile educaționale, fără adaptări și reconfigurări curriculare necesare.

De Ziua Mondială a Educației trebuie să semnalăm și să determinăm oprirea urgentă a derivei, a acestor practici! Transmit, pe această cale, un mesaj clar către actualul Ministru al Educației Naționale: educația, pregătirea tinerilor și viitorul României sunt mai importante decât interesele politicianiste!

În anul 1994, UNESCO a inaugurat prima ,,Zi Mondială a Educatorilor” sau ,,Ziua Educației”, pentru a celebra semnarea, în 1966, a recomandării făcute de UNESCO și Organizația Internațională a Muncii privind condițiile de muncă ale personalului didactic. Astfel, Ziua Internațională a Educației este sărbătorită astăzi în peste 200 de țări. În 2016, când s-au împlinit 50 de ani de la adoptarea „Recomandării privind statutul profesorilor”, Ziua Mondială a Educației s-a sărbătorit pentru prima dată în cadrul unei noi agende mondiale, Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă. Adoptată de ONU în septembrie 2015, aceasta garantează o educație de calitate și subliniază că, pentru atingerea acestui obiectiv, este nevoie nu numai de creșterea substanțială a numărului de cadre didactice calificate, ci și de motivarea acestora, prin valorizarea muncii lor.  Provocarea care îi așteaptă pe profesori, directori de școli, responsabili din sistemul de educație și factori de decizie de la nivel local și național este semnificativă. Dacă nu se vor găsi soluții, impactul asupra copiilor, tinerilor, familiilor, comunităților și societăților la un nivel mai larg se va resimți pe tot parcursul vieții, atât din punct de vedere social, cât şi economic.

Startul anului universitar, dar și a celui preuniversitar 2020-2021 ne pune în fața unui nou proiect educațional dificil, educația de la distanță, educația în sistem online, cât și identificarea unor soluții eficiente pentru modelul „blended learning”. Din păcate, numeroase studii UNESCO au demonstrat faptul că învățământul în sistem online accentuează inegalitățile de acces la educație pentru  copiii din familii defavorizate, care nu reușesc întotdeauna să asigure suportul necesar, conexiunea la internet sau echipamente tehnologice potrivite. O soluție posibilă face referire la implementarea unor programe destinate distribuției de echipamente electronice gratuite sau la facilitarea achiziției acestora la prețuri subvenționate pentru elevii din familii cu venituri reduse, cât și asigurarea acestor echipamente pentru cadrele didactice. De asemenea, printre recomandări se numără și dezvoltarea unui plan național privind educația la distanță, care să includă predarea online, dar și crearea de rețele de suport între părinți, copii și cadre didactice, pentru a susține compensarea inegalităților existente în utilizarea mijloacelor electronice, cu implicații la nivelul învățării, al cunoașterii, al educației, în general. Mai mult, într-o lume a tehnologiei, existența manualelor digitale trebuie să reprezinte constant o completare a demersului didactic și o facilitate firească pentru elevii secolului XXI.

Dincolo de aceste repere, pentru noul an universitar se impune existența unor mecanisme clare prin care se stabilesc taxele de studiu, fundamentarea acestora, redirecționarea anumitor cheltuieli către dezvoltarea platformelor online de învățare și digitalizarea integrală a materialelor de studiu. Să nu omitem faptul că o educație exclusiv online nu este posibilă pentru toate domeniile de studiu: prezența studenților în laboratoare, pentru lucrările și activitățile practice, trebuie să fie completate de ghiduri, trasee interne și regulamente cadru pentru a preveni anumite riscuri, realizând nivelul de siguranță, dar și accesul la experiențe de studiu, de învățare și cercetare prin interferența directă cu profesorii.

Prin urmare, este absolut necesară implementarea unor strategii clare și viabile care să sprijine elevii, studenții, cadrele didactice în procesul educațional, să se  asigure șanse egale la o educație de calitate, cu explorarea întregii palete de metode didactice, modalități de învățare, forme de pregătire profesională. Avem nevoie de implicare consistentă din partea autorităților guvernamentale pentru a reuși să depășim acest moment dificil, pentru a continua performanțele școlii românești, ale mediului academic, pentru că  putem totuși obține performanță chiar și într-o situație atipică, încărcată de provocări. Meseria noastră, a profesorilor, presupune adaptare, învățare continuă, deschidere spre inovație didactică și științifică, dar și receptivitate, înțelegere pentru nevoile și parcursul educațional individual al fiecărui elev sau student.

 Astăzi, de Ziua Mondială a Educației, este imperios necesar să ne reamintim nu doar despre aspecte simbolice și nobile legate de menirea profesorilor, ci și de faptul  că educația constituie singura cale spre evoluția sănătoasă și durabilă a unei societăți. Prin eforturi comune și implicare permanentă, putem oferi „generației de mâine” accesul la un sistem educațional calitativ, eliminând astfel, definitiv, improvizațiile, ezitările, strategiile limitate, cu rezultate incerte, fără viziune și abordare sistemică. Responsabilitatea majoră este a statului, pentru că „educația trebuie să fie un obiect al supravegherii publice, iar nu particulare”, după cum precizează tot Aristotel, în „Politica”.

Deputat PSD de Iași

Prof. dr. Camelia GAVRILĂ

VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,

ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT